Naposledy přidané výrazy

QR code

Co je QR code?

QR code

QR code, česky QR kód, je standardizovaný grafický formát sloužící pro vkládání dat. QR je zkratkou anglického Quick Response, neboli Rychlá odezva. Funkčně je postaven na čtvercové síti obsahující soubor menších barevně kontrastních čtverců. Tato technologie je ve srovnání se známějších a používanějších EAN kódem schopna obsahovat daleko větší množství dat nejrůznějšího typu.  Je také mnohem odolnější a pro čtečky čitelná co do poškození, znečištění, otáčení, pokroucení nebo kontrastu barev.

Při použití QR code je nejprve nutné rozhodnout, jaké informace má obsahovat. Tyto informace jsou následně vloženy do programu určeného pro generování QR kódů (QR generator), který jej vytvoří. Čím více informací má obsahovat tím více čtverců bude obsahovat (více řádků a více sloupců). Po vytvoření kódu ho lze stáhnout a umístit na médium, které ho má obsahovat (třeba leták, nebo vizitka). Pro následné přečtení kódu je pak nutné, aby daná osoba měla zařízení s fotoaparátem, nebo kamerou, která kód vyfotí. Toto zařízení musí mít stažený také speciální program, který kód rozšifruje (QR reader). Po vyfocení kódu a jeho rozšifrování jsou následně zobrazeny příslušné informace, nebo je uživatel přesměrován na nějakou webovou stránku.

V reálném světě je v současnosti QR code používán především v oblasti reklamy a propagace. Výhodou tohoto řešení je, že rozšiřuje možnosti a umožňuje poskytovat informace, které nositelné médium nemá a efektivně propojuje offline a online propagační kanály. Takovým příkladem může být třeba billboard propagující nějakou konkrétní akci internetového obchodu. Uživatel nemusí komplikovaně zadávat složitou adresu do vyhledávače, ale stačí vyfotit QR code a daná podstránka s akcí se mu automaticky zobrazí. Dalším příkladem může být použití QR kódů na vizitkách. Majitel vizitky předá vizitku s kontakty, která však obsahujei kontakty ukryté v QR kódu. Člověku, který takovou vizitku dostane, stačí QR code vyfotit a načtené údaje uložit do kontaktů.

Pomocí QR code lze měřit i efektivitu médií použitých v kampani. Uveďme si názorný příklad. Nová restaurace se chce propagovat a využije k tomu roznos letáků, reklamu v lokálních novinách a billboard. Každé z těchto médií obsahuje mimo jiné i unikátní kupón ve formě QR kódu na pivo zdarma. Na základě toho, jaký kupón z jakého média pak zákazníci použijí, lze sledovat, které médium přivedlo do restaurace zákazníky.

Video – Jak vytvořit QR code

Související termíny:

Mobilní marketing

HCI – Human Computer Interaction

Lead

Odkazy, které by vás mohli zajímat:

QR generator a QR reader od Seznam.cz