KPI, neboli Key Performance Indicators do češtiny překládáno jako klíčové ukazatele výkonnosti jsou ukazatele a metriky používané ke sledování efektivnosti, hospodárnosti, kvality a prakticky čehokoliv, co chtějí příslušní vedoucí pracovníci sledovat. Jsou využívány napříč celými organizacemi, a to prakticky ve všech odvětvích. Stanovením jejich požadovaných hodnot a následným vyhodnocováním jsou pověřeni vedoucí pracovníci, kterým tyto metriky poodhalují úspěšnost fungování společnosti.
KPI mohou být stanoveny pro celý podnik, konkrétní oddělení, specifický proces, produkt, službu nebo oblast. V praxi jsou nejdříve stanoveny oblasti a KPI, které budou pro jejich sledování použity. Následně se stanoví hodnoty, kterých má být v daném časovém horizontu dosaženo. Na konci jsou klíčové ukazatele vypočteny a určí se, zda bylo požadovaných hodnot dosaženo, nebo ne.
Příklady KPI:
Ekonomické ukazatele
– Zisk na jednotku produkce
– Meziroční změna obratu
– Marže
Výrobní ukazatele
– Počet hodin opravy strojů
– Využití časového fondu strojů
– Vadnost výrobků
HR ukazatele
– Podíl rekvalifikovaných pracovníků
– Počet zaměstnaných osob se zdravotním postižením
– Velikost fluktuace zaměstnanců
Video vysvětlující konstrukci klíčových ukazatelů výkonnosti (anglicky):
Související termíny:
Odkazy, který by vás mohli zajímat: