PPC, celým názvem Pay Per Click – Platba Za Klik, někdy také nazýváno CPC – Cost Per Click, je označení pro model zpoplatnění reklamka internetu. Podstata tohoto modelu spočívá v tom, že inzerent platí poskytovateli reklamního prostoru za přivedeného zákazníka. Fakticky tak stojí někde mezi modely PPT (Platba za tisíc zobrazení reklamy) a PPA (Platba za provedení akce návštěvníkem). Reklama může mít prakticky jakýkoliv formát, a to čistý text, banner, dynamický banner nebo video. Nejpoužívanějším a nejoblíbenějším formátem je však ten textový, jehož obliba je založena především na jeho zobrazování ve výsledcích fulltextového vyhledávání.
Mezi výhody PPC řadíme obecně vysokou relevanci přivedených návštěvníků, s čímž souvisí i vysoká pravděpodobnost, že se z nich stanou zákazníci (míru vyjadřující počet návštěvníků, ze kterých se stali zákazníci, nazýváme konverzní poměr), naprosto přesnou kvantifikaci dosažených výsledků vzhledem k vynaloženým prostředkům (návratnost investice na reklamu), vysokou pružnost systému (PPC umožňuje provádět online instantní změny s téměř okamžitým projevením se), nenáročnost na finance pro spuštění kampaně (začít se dá i s několika stokorunami), rychlost spuštění kampaně (dá se sestavit a spustit během několika desítek minut).
PPC systémy
Pro spravování a zobrazování PPC reklamy je potřeba využít nějakého PPC systému, který technicky a obchodně zajistí propojení mezi inzerentem a majitelem reklamního prostoru. Takových systémů existuje celá řada, ovšem v České republice dominují tyto čtyři. Základní rozdíl je především v tom, kde se reklama zobrazuje.
– Google Adwords
– Sklik (Seznam)
– E-target
Související termíny:
Odkazy, které by vás mohli zajímat: